
Zasady doboru akumulatora
DOBÓR AKUMULATORA
Jest kilka zasad którymi kierujemy się przy doborze akumulatora. Pierwsza podstawowa z nich to dopasowujemy akumulator wg wytycznych producenta samochodu. To on najlepiej wie jaki akumulator będzie optymalny. W związku z powyższym jeżeli dokonujemy wymiany akumulatora oryginalnie zamontowanego w nowym samochodzie to rekomendujemy wymianę na akumulator wyprodukowany w tej samej technologii o możliwie zbliżonych do oryginału parametrach.
Jeżeli akumulator był już wcześniej wymieniany dobieramy nowy na podstawie wytycznych producentów zawartych w katalogach doboru akumulatora. Jeżeli chcesz żebyśmy ustalili jaki akumulator do Twojego samochodu zaleca producent, podaj nam jego markę, model, rok produkcji, rodzaj paliwa, pojemność oraz moc silnika. Dobierając akumulator wg katalogu jednocześnie sprawdzamy jakie parametry miał wymieniany akumulator i na podstawie jego historii i wyniku wyszukiwania dobieramy odpowiedni akumulator.
Czasami zdarzają się sytuację, kiedy katalog akumulatorów pokazuje dwuznaczne informacje. Np. Dla danego modelu samochodu, w zależności od tego w jakiej fabryce był produkowany, podaje dwa modele akumulatora. W takich sytuacjach użyteczną informację stanowi informacja na temat dotychczasowego akumulatora. Aby pomóc nam w doborze, wyślij nam zdjęcie akumulatora i w miarę możliwości podaj nam następujące parametry:
- odczytane z etykiety markę i model akumulatora, pojemność (Ah) oraz prąd rozruchowy (A)
- wymiary– długość i szerokość, a jeżeli masz możliwość zmierzenia – również wysokość.
- biegunowość – musimy określić czy biegun dodatni (plus+) jest po prawej stronie akumulatora czy po lewej. Poniżej prezentujemy sposób określenia biegunowości.

Należy pamiętać, że włożenie akumulatora o zbyt małej pojemności będzie skutkowało szybszym zużywaniem się akumulatora i problemami z rozruchem w niskich temperaturach. Z kolei zbyt duża pojemność spowoduje, że akumulator może być niedoładowywany i zużyje się szybciej
Kolejną zasadą przy doborze akumulatora jest zależność pomiędzy ilością dodatkowych odbiorników w samochodzie i zaawansowaną elektroniką, a prądem rozruchowym akumulatora. Zasada ta mówi o tym, że im bardziej zaawansowana elektronika w samochodzie tym wyższy powinien być prąd rozruchowy akumulatora. W samochodach z bardzo rozbudowaną elektroniką często akumulatory w technologi kwasowo-ołowiowej zastępowane są akumulatorami wzmocnionymi – w technologiach EFB lub AGM.
DOBÓR AKUMULATORA W SAMOCHODACH Z SYSTEMEM START-STOP
Jeżeli masz w samochodzie system start-stop – system włączający i wyłączający silnik automatycznie np. na postoju,na skrzyżowaniu, na światłach (nie mylić z guzikiem start-stop służącym do ręcznego uruchomiania i gaszenia samochodu) to potrzebujesz akumulatora wzmacnianego przeznaczonego do tego typu samochodów. Związane jest to po pierwsze z tym, że średnia ilość rozruchów w trakcie użytkowania auta z tym systemem jest kilkukrotnie wyższa niż w tradycyjnych samochodach, po drugie samochody te wyposażone są najczęściej w inteligentny system zarządzania akumulatorem BMS oraz system odzyskiwania energii z hamowania, które zmieniają napięcie ładowania wraz ze stanem naładowania akumulatora. Skutkuje to często tym, że akumulator dostaje wyższe niż standardowe napięcie ładowania. Dla standardowych akumulatorów oznacza to zdecydowanie szybsze zużycie.
Wyróżniamy dwa typy akumulatorów do systemów start-stop. Akumulatory EFB – w technologii elektrolitu płynnego z wzmacnianą płytą dodatnią oraz akumulatory w technologi AGM potocznie zwanej żelową, gdyż elektrolit poprzez uwięzienie w matach szklanych przyjmuje konsystencję żelu. By sprawdzić jaki akumulator masz obecnie w samochodzie poszukaj na nim oznaczenia EFB lub AGM, Gdy go nie ma – zrób eksperyment. Wymontuj akumulator i poruszaj nim. Jeżeli czujesz, że w środku jest ciecz jest to akumulator w technologii EFB, jeżeli natomiast nic się nie przelewa to prawdopodobnie masz do czynienia z akumulatorem w technologii AGM.
Obecne rekomendacje producentów są następujące – jeżeli oryginalnie w samochodzie zamontowany akumulator EFB to możemy zamontować akumulator EFB lub AGM, natomiast akumulatory w technologii AGM powinniśmy zastąpić jedynie akumulatorem AGM. Akumulatory AGM ze względu na to, że „nie lubią”wysokich temperatur są montowane najczęściej w bagażniku lub w kabinie pasażerskiej. Jednak coraz więcej producentów montuje oryginalnie akumulatory AGM w zabudowie silnika izolując miejsce montażu grodziami i pokrowcami termicznymi.
UWAGA!!! Na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń, zdecydowanie odradzamy wstawianie zwykłego akumulatora kwasowego w samochodach z systemem start-stop. Skutkuje to pojawianiem się błędów systemowych oraz prowadzi do bardzo szybkiego zużycia akumulatora. System BMS powoduje, że nawet ręczne wyłączanie systemu nie chroni akumulatora. Mieliśmy przypadek kiedy w samochodzie marki BMW klient włożył zwykły akumulator i po 3 miesiącach przyjechał na reklamację. Reklamacja została odrzucona, gdyż akumulator został wygotowany. Było to efektem wysokiego prądu ładowania, którym akumulator był doładowywany przez system BMS.
WAŻNE!!! Producenci samochodów i producenci akumulatorów rekomendują przy wymianie akumulatora w samochodach z system start-stop zakodować wymianę akumulatora w komputerze. Nasz serwis również rekomenduje takie postępowanie i na życzenie klienta wykonuje taką usługę.
DROGI CZY TANI?
Decyzja zapadła. Musisz wymienić akumulator na nowy. Zastanawiasz się pewnie teraz jaki model akumulatora wybrać? Najtańszy, najdroższy, a może ze „średniej półki”? Varta, Centra, Banner, a może japońska Yuasa? A może polski produkt, by wspierać polską przedsiębiorczość? By ułatwić Ci wybór, podzieliliśmy w naszym sklepie akumulatory na 3 grupy: najtaniej, korzystnie, najlepiej.
Pamiętaj, że są sytuacje, kiedy najtaniej może oznaczać najlepiej. Kiedy sprzedajesz niebawem samochód, kiedy samochód jest starszy i nie chcesz robić wielkich inwestycji wtedy szukamy w grupie najtaniej. Zapytaj, może nawet znajdziemy dla Ciebie akumulator używany z gwarancją. Półka korzystnie to kompromis ceny do jakości i trwałości. Najczęściej wybierane produkty pochodzą właśnie z tej grupy. Z kolei samochody o bogatym wyposażeniu, samochody które planujemy użytkować bardzo długo, samochody które są mocno eksploatowane na krótkich trasach będą wymagać akumulatorów z wysokimi prądami rozruchowymi, grubymi płytami – najlepszych i najtrwalszych.
Powiedz nam do jakiego samochodu potrzebujesz akumulator, jakie masz oczekiwania wobec niego, ile chcesz żeby wytrzymał w samochodzie? Do Twoich potrzeb dobierzemy coś optymalnego.