Przyczyny niesprawności akumulatora

Jeżeli wszedłeś na naszą stronę i czytasz ten tekst, to prawdopodobnie masz problem z uruchomieniem samochodu. Za moment postaram się w sposób maksymalnie prosty i przystępny dla każdego wyjaśnić Ci, co może być przyczyną zaistniałej sytuacji. Postaram się również doradzić, co w tej sytuacji można zrobić i w jaki ewentualnie sposób my możemy Ci pomóc.

OBJAWY
Jak rozpoznać, że z Twoim akumulatorem dzieje się coś złego? Objawy zazwyczaj są dość charakterystyczne. Rozrusznik obraca silnikiem wolniej niż normalnie, w cięższych przypadkach rozrusznik w ogóle nie może obrócić silnikiem, a elektromagnes zaczyna wydawać charakterystyczny, klekoczący dźwięk. W skrajnych sytuacjach, gdy akumulator w ogóle stracił napięcie i moc rozruchową,przygasają kontrolki, a nawet pojawia się całkowita utrata prądu, uniemożliwiająca często nawet otwarcie samochodu za pomocą pilota. Efektem zaniku zdolności rozruchowej akumulatora jest brak możliwości uruchomienia silnika samochodu.
PAMIĘTAJ!!! Gdy w trakcie uruchamiania samochodu słyszysz, że rozrusznik kręci silnikiem, a mimo tego samochód nie odpala, to przyczyna nie leży po stronie akumulatora. W takiej sytuacji niestety nie pomożemy. Musisz wezwać serwis albo pomoc drogową.

PRZYCZYNY
Zastanówmy się jakie mogą być przyczyny tego, że rozrusznik „nie kręci”. Pierwsza to oczywiście niesprawny akumulator. Druga równie oczywista przyczyna w tej sytuacji to podejrzenie, że uszkodzony jest sam rozrusznik. Objawy często mogą być podobne do  objawów jakie daje niesprawny akumulator, jednak statystycznie rzecz biorąc uszkodzenia rozrusznika stanowią wg naszej oceny mniej niż 1% przypadków problemów z rozruchem. W związku z powyższym, łatwiej będzie rozpocząć diagnostykę od ustalenia czy akumulator jest sprawny, czy nie, a dopiero gdy wykluczymy uszkodzenie akumulatora można przejść do bardziej skomplikowanej diagnostyki rozrusznika.
Jeżeli chodzi o nieprawność akumulatora, to mogą wystąpić tu następujące sytuacje:

  • akumulator jest rozładowany. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne. Do najczęstszych można zaliczyć – zostawienie samochodu z włączonymi światłami lub odbiornikiem radiowym, uszkodzenie alternatora, który nie doładowywał akumulatora w trakcie użytkowania, pobór prądu z akumulatora na postoju, czy wreszcie regularne jazdy na bardzo krótkich trasach.
  • Akumulator jest zużyty. Średni żywot akumulatora to dzisiaj 2-5 lat. Uzależniony jest on od jakości akumulatora, oraz od sposobu użytkowania akumulatora i warunków w jakich on pracował. Po tym okresie w akumulatorze dochodzi do nieodwracalnych zmian, jakimi są zasiarczenie lub opad masy czynnej, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia zdolności rozruchowej akumulatora, nietrzymania napięcia i braku możliwości rozruchu.
  • W akumulatorze wystąpiła wada fabryczna – zwarcie pierwotne lub przerwa wewnętrzna. Są to wady produkcyjne i jeżeli zostaną ujawnione w trakcie obowiązywania gwarancji, powinny być wymienione przez sprzedawcę na nowy produkt.

DIAGNOZA
Jak rozpoznać, co jest przyczyną niesprawności naszego akumulatora? Bez specjalistyczny urządzeń mierniczych to będzie trudne. Generalnie zwykły woltomierz może troszkę nas naprowadzić. Napięcie poniżej 12V sugeruje, że akumulator jest rozładowany. Z kolei napięcie poniżej 10V oznacza skrajne rozładowanie. Jednak bez dalszych pomiarów specjalistycznymi miernikami nie stwierdzisz czy rozładowanie jest wynikiem uszkodzenia akumulatora, czy na rozładowanie wpłynęły czynniki zewnętrzne, o których wspominałem powyżej. Napięcie około 10V może sugerować uszkodzoną celę – wystąpienie zwarcia wewnętrznego. Z kolei akumulator z przerwą wewnętrzną charakteryzuje się prawidłowym napięciem spoczynkowym, jednak nie posiada on mocy rozruchowej.
Podsumowując – bez specjalistycznych mierników nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie przyczyn niesprawności akumulatora.

CO ZROBIĆ?
Masz trzy możliwości:

  • możesz wezwać na pomoc sąsiada, asistance, taksówkarza, przyjaciela, którzy pomogą Ci uruchomić samochód z zewnętrznego źródła prądu – odpalenie na kable lub z urządzenia rozruchowego.
  • możesz spróbować naładować akumulator.

Oba te rozwiązania są rozwiązaniami tymczasowymi, pozwalającymi uruchomić samochód, ale nie rozwiązują one problemu. Problem z ponownym odpaleniem samochodu wróci do Ciebie prędzej czy później. W obu tych rozwiązaniach rekomendujemy udanie się do warsztatu lub specjalistycznego punktu sprzedaży akumulatorów w celu ustalenia przyczyn braku możliwości rozruchu.

  • trzecie rozwiązanie kompleksowe, pozwalające na szybką diagnostykę i rozwiązanie problemu – WZYWASZ NAS – POGOWIE AKUMULATOROWE

JAK POMOŻEMY?
Zadzwoń do nas. Tel stacjonarny 61 868 23 07 lub komórkowy 784 062 464. Umówimy wizytę naszego serwisanta w dogodnym dla Ciebie terminie. Nasz serwisant przyjedzie do Ciebie, specjalistycznymi miernikami zbada akumulator i zarekomenduje na podstawie tych badań najlepsze dla Ciebie rozwiązanie. Jeżeli akumulator jest tylko rozładowany, zdiagnozujemy przyczynę. Możemy wówczas pomóc uruchomić samochód z zewnętrznego źródła prądu, możemy również wymontować akumulator i go dla Ciebie naładować. Na czas ładowania możemy udostępnić Ci akumulator zastępczy. Jeżeli akumulator jest niesprawny wymienimy go na nowy, a po wymianie dokonamy pełnej diagnostyki układu rozruchowego, by mieć pewność, że akumulator będzie pracował w przyjaznych warunkach.